Nieuws

Wie is aansprakelijk voor schade aan de apparatuur van thuiswerkers

Door de maatregelen omtrent het coronavirus werken veel mensen vanuit huis. Veel mensen zijn dit niet gewend en maken gebruik van een geïmproviseerde werkplek. Op zo’n geïmproviseerde werkplek kan er natuurlijk wel eens iets misgaan waardoor mogelijk apparatuur zoals een laptop kan worden beschadigd. Maar wie is hier nu dan aansprakelijk voor?

Er zijn twee verschillende situaties mogelijk. De eerste situatie is dat de apparatuur die de thuiswerker gebruikt in bruikleen is. Dit wil zeggen dat de thuiswerker voor een bepaalde tijd apparatuur in leen krijgt van een werkgever. Deze spullen vallen onder de aansprakelijkheid van de werkgever. Mocht er dus schade voorkomen aan de apparatuur, dan zullen deze kosten op de verzekering van de werkgever worden verhaald. De kosten komen wel voor de rekening van de werknemer als er sprake is van opzettelijke vernieling, nalatigheid of bewuste roekeloosheid. Wel moet dit door de werkgever bewezen kunnen worden tegenover de verzekeraar.

De tweede situatie, het gebruik van eigen apparatuur ligt iets ingewikkelder. De werkgever is in beginsel verantwoordelijk dat de werknemer thuis kan werken, dit is vastgesteld in de Arbowetgeving. Mocht de werknemer ervoor kiezen om met zijn of haar eigen apparatuur te gaan werken, terwijl de werkgever wel apparatuur van het bedrijf heeft aangeboden, dan zal de aansprakelijkheid voor de verzekering bij eventuele schade eerder bij de werknemer liggen. Mocht dit niet zo zijn dan zal de aansprakelijkheid eerder bij de werkgever liggen. Een andere mogelijkheid is dat de werkgever haar werknemer een kleine vergoeding betaalt voor het gebruik van eigen apparatuur. Op deze manier koopt de werkgever eigenlijk schade, onderhoud en slijtage af.

Bij veel bedrijven verschilt het wie er aansprakelijk wordt gesteld bij schade aan eigen apparatuur. Vergelijk daarom met uw werkgever wat de beste oplossing is voor uw individuele situatie. Het is van belang om hier onderling duidelijke afspraken over te maken en bovenstaande situaties met elkaar te bespreken, zodat er van tevoren kan worden vastgelegd voor de verzekering wie er aansprakelijk voor wat is.

De laatste jaren zijn de voorwaarden van inboedelverzekeringen veranderd. Door de meeste verzekeraars wordt schade die thuis is veroorzaakt aan elektronica alleen verzekerd met een allriskverzekering. Tevens zit hier vaak nog een maximumvergoeding of een eigen risico aan vast. Het kan daarom geen kwaad om uw inboedelverzekering nog een keer na te kijken, omdat stel dat er toch schade ontstaat u wel goed verzekerd bent.

Bron: verzekering.nl 

Lees meer: Wie is aansprakelijk voor schade aan de apparatuur van thuiswerkers

Consumentenbond: Verzekering via reisorganisatie vaak duur en onduidelijk

Reis- en annuleringsverzekeringen die worden aangeboden tijdens het boeken via reisorganisaties zijn niet aan te raden, stelt de Consumentenbond. De dekking valt vaak tegen, de premie is relatief hoog en de voorwaarden zijn onduidelijk, concludeert de vereniging op basis van onderzoek naar de polisvoorwaarden van vijftien reisaanbieders.

De gemiddelde premie die uit het onderzoek komt is 5 procent van de reissom, wat volgens de bond relatief hoog is. Toch zijn er partijen die flink hoger uitkomen: zo biedt vliegticketverkoper WTC premies die tot 28 procent van de reissom kosten. Daar komt nog 50 euro bij wanneer de klant aanspraak maakt op de verzekering. Bovendien stopt de dekking al 48 uur voor vertrek.

Organisaties Sunweb en TUI zijn onduidelijk over de verzekeringsvoorwaarden. Zo staat op de website van beide aanbieders dat de geboekte reis ongeacht reden mag worden geannuleerd, terwijl in de polisvoorwaarden verschillende uitsluitingen worden genoemd.

 

Bij noodweer op de vakantiebestemming, een ernstig ziek huisdier of het faillissement van de reisorganisatie geldt de verzekering bijvoorbeeld niet. Ook blijkt dat er bij toewijzing maximaal 75 procent wordt vergoed, terwijl dat tijdens het boekingsproces niet duidelijk wordt aangegeven.

"De uitsluitingen worden vaak niet vermeld in de verzekeringskaart waarin de verzekeraar de belangrijkste kenmerken van zijn product samenvat", schrijft de Consumentenbond verder. Pas wanneer de uitgebreide polisvoorwaarden erbij worden gepakt, wordt bijvoorbeeld bij easyJet en Schipholtickets duidelijk dat zoek- en reddingskosten niet worden gedekt, terwijl dat voor wintersporters, wandelaars en zeilers belangrijke dekkingen zijn.

Bagagedekking valt ook tegen bij diverse aanbieders. Vooral de dekking van elektronica zoals laptops, tablets en smartphones is minimaal. Zo biedt Expedia zelfs een verzekering aan waarbij smartphones helemaal zijn uitgesloten. Ryanair sluit alle elektronica uit, en laat ook brillen en contactlenzen buiten de dekking. Bagage die wel onder de dekking valt, wordt alleen vergoed als het aankoopbewijs wordt getoond.

Bron: nu.nl

Lees meer: Consumentenbond: Verzekering via reisorganisatie vaak duur en onduidelijk